Ανακοινώσεις

05.10.2016 - Παγκόσμια Ημέρα Εκπαιδευτικού


Ο Πλούταρχος λέει πως «Το μυαλό δεν είναι ένα δοχείο που πρέπει να γεμίσει αλλά μια φωτιά που πρέπει ν’ ανάψει» και για να ανάψει χρειάζεται τη σπίθα της περιέργειας, χρειάζεται να ρωτά γιατί και πώς. Ο άνθρωπος, για να προοδεύσει, πρέπει να μάθει από πολύ μικρός να ερευνά, να ψάχνει, να κρίνει κα να ανακαλύπτει. Δίπλα στους γονείς, λοιπόν, δάσκαλοι και καθηγητές καλούνται να οδηγήσουν το παιδί, τον νέο, στο κατώφλι του μυαλού του και στον μαγικό κόσμο της σοφίας. «Ο ιδανικός δάσκαλος είναι εκείνος που γίνεται γέφυρα για να περάσει αντίπερα ο μαθητής του. Κι όταν πια του διευκολύνει το πέρασμα, αφήνεται χαρούμενα να γκρεμιστεί, ενθαρρύνοντας τον μαθητή του να φτιάξει δικές του γέφυρες.» 
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού αμφισβητείται έντονα στον 21ο αιώνα καθώς, λανθασμένα, ο εκπαιδευτικός ταυτίζεται μόνο με τη γνώση. «Η διδασκαλία είναι κάτι περισσότερο από το να διανέμεις τη γνώση, είναι να εμπνέεις την αλλαγή.»  Ο δάσκαλος οραματίζεται πως οι μαθητές του θα χτίσουν έναν κόσμο πιο όμορφο, πιο δημοκρατικό, έναν κόσμο αρμονίας και αλληλεγγύης.
Εκατομμύρια δάσκαλοι σε όλον τον κόσμο αγωνίζονται αυτή τη στιγμή, πολλοί κάτω από πάρα πολύ αντίξοες συνθήκες, να κάνουν τα σχολεία έναν φιλόξενο χώρο μάθησης και δημιουργικής δραστηριότητας, όπου όλα τα παιδιά ανεξαιρέτως θα ενθαρρύνονται να αξιοποιούν στο έπακρο τις δυνατότητες και τις ικανότητές τους, μέσα σε περιβάλλον σεβασμού προς την αξιοπρέπεια και τα δικαιώματα του ανθρώπου. Ο εκπαιδευτικός με τη δουλειά του υπενθυμίζει στην πολιτεία πως «Η εκπαίδευση και η μόρφωση είναι το πιο ισχυρό όπλο που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να αλλάξουμε τον κόσμο». 
Το 1994, η UNESCO ανακήρυξε την 5η Οκτωβρίου ως Παγκόσμια Ημέρα Εκπαιδευτικού. Η ημέρα αυτή είναι αφιερωμένη στην ανατίμηση, την αξιολόγηση και τη βελτίωση των εκπαιδευτικών του κόσμου. Η ημέρα αυτή είναι μια ευκαιρία για τους εκπαιδευτικούς και τις κυβερνήσεις να συζητήσουν θέματα που αφορούν την εκπαίδευση, αλλά και τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς καθώς παρατηρείται πλέον παγκοσμίως πως ένα από τα πιο ζωτικής σημασίας επαγγέλματα, για την κοινωνία, δεν έχει το σεβασμό που του αξίζει.
Σύμφωνα και με στοιχεία της UNESCO, χρειάζονται επιπρόσθετα 18 εκατομμύρια εκπαιδευτικών για να επιτευχθεί η λειτουργία σχολείων στοιχειώδους εκπαίδευσης σε παγκόσμια κλίμακα, στο πλαίσιο του αναπτυξιακού στόχου της χιλιετίας. Η έλλειψη εκπαιδευτικών δεν υπονομεύει μόνο την πρόοδο που έχει σημειωθεί στον αριθμό των παιδιών που εγγράφονται στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, αλλά και τις προσπάθειές μας για να βελτιώσουμε το σχολικό και μαθησιακό περιβάλλον. Η πολιτεία οφείλει να διασφαλίσει το γεγονός, ότι οι εκπαιδευτικοί είναι καλά προετοιμασμένοι και καλά υποστηριζόμενοι. Χωρίς καταρτισμένους εκπαιδευτικούς δεν μπορεί να υπάρξει ποιοτική εκπαίδευση. Η προϋπηρεσιακή και ενδοϋπηρεσιακή κατάρτιση είναι ζωτικής σημασίας, όπως είναι και οι καλές συνθήκες εργασίας, η ανάλογη αμοιβή και οι επαρκείς ευκαιρίες για την εξέλιξη της σταδιοδρομίας τους.
Όλοι μας, έχουμε αναμνήσεις από τους εκπαιδευτικούς των παιδικών και εφηβικών μας χρόνων. Οι γνώσεις, η πείρα τους, οι νουθεσίες, οι συμβουλές, αλλά και οι παρατηρήσεις και οι επιπλήξεις τους έχουν χαραχθεί βαθιά στο μυαλό μας, και μας συντροφεύουν για ολόκληρη τη ζωή μας. Ίσως στον δρόμο σου να βρέθηκε κάποιος εκπαιδευτικός που σε πλήγωσε, κάποιος εκπαιδευτικός που δεν μπόρεσε να αρθεί στο ύψος του ρόλου του, όπως εσύ το οραματίζεσαι. Μα και ο εκπαιδευτικός είναι άνθρωπος, με αδυναμίες και σημεία τρωτά. Μην στέκεσαι σ΄ αυτά.
Τη μέρα αυτή θυμήσου εκείνο τον εκπαιδευτικό που σου είπε «μπράβο» όχι για το 20, αλλά για μια καλή πράξη, τον εκπαιδευτικό που σου χαμογέλασε, όταν αντίκρισε το λυπημένο βλέμμα σου, τον εκπαιδευτικό που με τη στάση του έγινε παράδειγμα προς μίμηση, τον εκπαιδευτικό που μοιράστηκε μαζί σου τη ζωή του. Ο δάσκαλος το μόνο που περιμένει από σένα είναι να πάρεις τον δρόμο της αρετής και της προόδου!

Βαρβάρα Μιχαήλ,
Φιλόλογος

<< Πίσω στην προηγούμενη σελίδα